Past Forward: Μουσική Ανασκόπηση 2024 – Highlights από την Ελληνική Μουσική Βιομηχανία
Γειά σας φίλοι και φίλες του anthem.gr και του Past Forward. Mιας και όλοι είμαστε στο mood να αποχωριστούμε την δύσκολη αυτή χρονιά αποφασίσαμε φέτος να κάνει ο καθένας μας τον δικό του μουσικό απολογισμό για το έτος που φεύγει.
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά γεμάτη μουσικές εκπλήξεις, νέες κυκλοφορίες, συναυλίες και τραγούδια που έμειναν χαραγμένα στις καρδιές μας. Από τα charts μέχρι το ραδιόφωνο, ας δούμε τι ξεχώρισε λοιπόν φέτος στην Ελληνική μουσική βιομηχανία.
Η ανασκόπηση των κυκλοφοριών της χρονιάς
Η νέα χρονιά ξεκίνησε αν μην τι άλλο δυναμικά καθώς τον Ιανουάριο του 2024 όπου και να βρισκόσουν όλοι μιλούσαν για τον “Έκπτωτο Άγγελο” του Νίκου Οικονομόπουλου ή καλύτερα τον “Έκπτωτο Άγγελο” του Γιώργου Σαμπάνη (μουσική) και Νίκου Γρίτση (στίχοι) που ερμήνευσε ο Νίκος Οικονομόπουλος και γνώρισε πρωτοφανή επιτυχία!
Το άκουγες σε όλα τα ραδιόφωνα, στα αυτοκίνητα στη διαπασών στις 3 το ξημέρωμα, στο έβαζαν συνάδελφοι στην δουλειά… Γενικά μας ζάλισαν τον… έρωτα μέχρι που το βαρεθήκαμε. Ένα καλό “καθαρό” ερωτικό ζεϊμπέκικο που θα μείνει προίκα του ερμηνευτή καθώς κατά την προσωπική μου άποψη είναι στο τοπ 5 των καλύτερων τραγουδιών του.
Αργότερα μέσα στην χρονιά και συγκεκριμένα στις 31 Μάϊου κυκλοφόρησε η δημοφιλής μπαλάντα “Ψάχνω να βρω” (Μουσική: Χρήστος Σαντικάι (Ναι ο γνωστός απο το Alter), Γιάννης Φρασέρης / Στίχοι: Βασίλης Γιαννόπουλος) η οποία σημείωσε συνολικά 10 εκ. προβολές και streams, ενώ η χρονιά για τον ερμηνευτή κλείνει με την τελευταία του επιτυχία “Το βιογραφικό” (Μουσική και Στίχοι: Γιώργος Μουκίδης) που κυκλοφόρησε στα μέσα Νοεμβρίου και σημειώνει και αυτή υψηλά νούμερα ακρόασης.
Το 2024 ήταν και η χρονιά που καθιέρωσε την θεσσαλονικιά λαική εμρηνεύτρια Κατερίνα Λιόλιου! Οι επιτυχίες της όπως “Νοικιάστηκε” (Μουσική: Δήμος Αναστασιάδης, Στίχοι: Ελένη Γιαννατσούλια), “Η γυναίκα της ζωής σου” (Μουσική: Χρήστος Σαντικάι (Τώρα είναι καλός μικρός τυμπανιστής;) Γιάννης Φρασέρης, Στίχοι: Γρηγόρης Βαξαβανέλης) αλλά και άλλα κομμάτια από τον δίσκο της “1994” γνώρισαν μεγάλη επιτυχία και την έκαναν γνωστή στο ευρύ κοινό μέσω κυρίως του TikTok αφού τραγούδια της έντυναν πολλά βίντεο χρηστών της εφαρμογής.
Η χρονιά κλείνει για την Λιόλιου με άλλη μια ευρέως γνωστή επιτυχία με τίτλο “Το βαλε” (Μουσική: Γιάννης Φακίνος, Στίχοι: Θοδωρής Μάκρας). Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα τραγούδια “Νοικιάστηκε” & “Το βαλε” αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από τους φίλους του Ολυμπιακού καθώς το πρώτο συνδυάστηκε με την σπουδαία επιτυχία της κατάκτησης του Europa Conference League και το δεύτερο με τις πρώτες μεγάλες εμφανίσεις του φετινού μεταγραφικού αποκτήματος της ομάδας μπάσκετ του Ολυμπιακού, τον Evan Fournier.
Όσο για την Αναστασία, την 21 ετών πλέον τραγουδίστρια που γνωρίσαμε το 2021 με τις “Αμαρτίες”, το 2024 ήταν άκρως επιτυχημένο. Κυκλοφόρησε στις 28 Μαρτίου το “Σιγά το πράγμα” (Μουσική, Στίχοι: Γιώργος Καλογεράκος), ενώ στις 21 Ιουνίου εμφανίστηκε στην σκηνή των MAD VMA μαζί με την Αμερικανοαλβανή τραγουδίστρια Enisa ερμηνεύοντας το ντούετο τους “Allo” (Μουσική, Στίχοι: Γιώργος Καλογεράκος & Εnisa) που σημείωσε πολύ μεγάλη επιτυχία σε Spotify & Youtube και είχε πολλά airplays. Τον Οκτώβριο κυκλοφόρησε το τελευταίο της χρονολογικά single με τίτλο ”Αγάπη μου με διώχνεις” (Μουσική, Στίχοι: Γιώργος Καλογεράκος).
Από την άλλη, η Ιουλία Καλλιμάνη που ίσως αρκετοί την θυμάστε από το ντουέτο “20 χρονών” το 2013 με τον Βο, αλλά και την συμμετοχή στο μουσικό talent show The Voice το 2017, το 2024 συνέχισε την ανοδική της πορεία και την ευρύτερη αναγνώριση της από το ελληνικό κοινό. Κυκλοφόρησε 4 singles στη σειρά με τίτλο “Έφυγε;”, “Αναισθησία” , “Τίποτα Τυχαίο” και “Ανεξάρτητη” όλα σε μουσική και στίχους Μιχάλη Τουραντζίδη.
Η χρονιά που φεύγει είχε και μια μεγάλη πρωταγωνίστρια και αυτή δεν είναι άλλη από την Μαρίνα Σάττι. Η Ελληνίδα τραγουδοποιός και ερμηνεύτρια γνώρισε μεγάλη επιτυχία λόγω της συμμέτοχής στον φετινό διαγωνισμό της Eurovision με το αμφιλεγόμενο τραγούδι “Zari” το οποίο απέσπασε ποικίλες κριτικές και σχολιάστηκε όσο καμία άλλη συμμετοχή τα τελευταία χρόνια.
Και μπορεί να κατέλαβε την 11η θέση τελικά στον φετινό διαγωνισμό αλλά η ίδια εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο την συμμετοχή της αυτή , κυκλοφορώντας μόλις 10 μέρες μετά τον τελικό της Eurovision τον δεύτερο προσωπικό της δίσκο με τίτλο P.O.P. Τα κομμάτια “LALALALA”, “Stin ygeia mas και “ΜΙΧΤΑPE” έβαλαν την Σάττι επί σειρά εβδομάδων στο Νο1 σε Spotify και Airplays θυμίζοντας μας ότι καμία “αποτυχία” δεν είναι πραγματική αποτυχία αν την εκμεταλλευτείς σωστά. Πιο πρόσφατη κυκλοφορία της στις 5 Δεκεμβρίου το κομμάτι “Anatoli” το οποίο έχει γίνει και αυτό ιδιαίτερα αγαπητό.
Η γνωστή μπάντα Μέλισσες με frontman τον Χρήστο Μάστορα το 2024 κυκλοφόρησαν 2 single με τίτλους “La Luna” και “Μοναχική Καρδιά” ενώ ο τραγουδιστής της μπάντας Χρήστος Μάστορας κυκλοφόρησε στις 15 Νοεμβρίου το single “Γυρισμός” (Μουσική, Στίχοι: Αrcade). Παράλληλα ο τραγουδιστής πρωταγωνιστεί και στην πολυαναμενόμενη ταινία για την ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη σε σκηνοθεσία Γιώργου Τσεμπερόπουλου. Η συμμετοχή του σε αυτή υποδυόμενος τον Καζαντζίδη προκάλεσε διάφορες κριτικές στο όνομα του Μάστορα καθώς δεν θεωρούσαν τον τραγουδιστή ικανό να ανταπεξέλθει σε έναν τόσο απαιτητικό ρόλο. Εμείς θα μείνουμε αμέτοχοι και θα δείξει η ιστορία….
To 2024 ήταν μια καλή χρονιά και για τον Πέτρο Ιακωβίδη, καθώς κυκλοφόρησε τον έκτο προσωπικό του δίσκο με τίτλο “Καλησπέρα (Άρωμα Ελλάδας)” με τα τραγούδια “Φέρτε την Πίσω” (Μουσική: Πέτρος Ιακωβίδης, Στίχοι: Πέτρος Ιακωβίδης, Βίκυ Γεροθόδωρου), “Απόψε Θέλω” (Μουσική: Χρήστος Σαντικάι, Γιάννης Φρασέρης Στίχοι: Γρηγόρης Βαξαβανέλης), “Πες μου κάτι” (Μουσική: Πέτρος Ιακωβίδης Στίχοι: Πέτρος Ιακωβίδης, Βίκυ Γεροθόδωρου) και “Σήκωσε το τηλέφωνο” (Μουσική/Στίχοι: Πέτρος Ιακωβίδης) να ξεχωρίζουν και να σημειώνουν σημαντικά νούμερα σε πλατφόρμες και ραδιόφωνα.
Η Ελένη Φουρέιρα παρέμεινε για άλλη μια χρονιά σε υψηλές πτήσεις κυκλοφορώντας τρία singles με τίτλο “Αεροπλάνο” feat FY (Στίχοι: Barrice, Lila & FY), “Αριστούργημα” (Μουσική, Στίχοι: Arcade) και “10 με τόνο” feat Saske (Lyrics & Vocals by Saske, Eleni Foureira Music & Production by Th Mark, Grandbois, VIDO). Περιττό να πούμε τα νούμερα που σημείωσε αλλά για την ιστορία είναι σχεδόν σαράντα εκατομμύρια streams συνολικά σε όλες τις πλατφόρμες.
Για το ίδιο είδος μουσικής η Ήβη Αδαμου ερμήνευσε το τραγούδι “Είπες” (Μουσική, Στίχοι: Μιχάλης Stavento) το οποίο κυκλοφόρησε στις 19 Απριλίου και το οποίο αποτελεί την μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία της μέχρι τώρα πορείας της. Στις 25 Οκτωβρίου κυκλοφόρησε το τελευταίο της single “Λόγια” (Μουσική, Στίχοι: Μιχάλης Stavento)
Eνα τραγούδι που ξεχώρισε την χρονιά που φτάνει σιγά σιγά στο τέλος της είναι σίγουρα η “Πανσέληνος” (Μουσική: Teo Tzimas, Στίχοι: Teo Tzimas, Mente Fuerte) της Δέσποινας Βανδή και του Μente Fuerte, ένα ανεβαστικό ποπ κομμάτι που έπαιξε αρκετά το καλοκαίρι και βρήκε έναν ανέλπιστο θαυμαστή στο πρόσωπο του δεξιού μπακ του Ολυμπιακού Rodinei. O αγαπητός ανεξαρτήτου ομάδας μπακ ανέβασε αρκετά βίντεο ερμηνεύοντας ή χορεύοντας το συγκεκριμένο κομμάτι προκαλώντας ντελίριο θαυμασμού και γέλιου στους ακολούθους του με το χιούμορ και τον αυθορμητισμό του.
Ο Γιώργος Σαμπάνης ήταν και φέτος ενας απο τους πρωταγωνιστές στα ραδιόφωνα με τα τραγούδια του “Ρώτα” (Στίχοι: Βασίλης Γιαννόπουλος, Μουσική: Γιώργος Σαμπάνης), “Ονειροπαρμένος” (Στίχοι: Γιάννης Δόξας, Μουσική: Γιώργος Σαμπάνης) & “Ψυχή με Ψυχή” (Μουσική: Γιώργος Σαμπάνης, Στίχοι: Νίκος Γρίτσης) να κλέβουν τις εντυπώσεις. Ωστόσο ο Γιώργος Σαμπάνης ξεχωρίζει και τις δημιουργικές του ικανότητες καθώς βρίσκεται πίσω από πολλές επιτυχίες της ελληνικής βιομηχανίας όπως τον Έκπτωτο Άγγελο που προαναφέραμε και πολλά ακόμα.
Ο Αντώνης Ρέμος κυκλοφόρησε τα κομμάτια “Ρωτάνε” (Μουσική: Βασίλης Γαβριηλίδης, Στίχοι: Νίκος Μωραΐτης) και “Ιλιγγος” (Στίχοι/Μουσική: Arcade) ενώ ο Κωνσταντίνος Αργυρός τα κομμάτια “Σε αγαπάω γιατί” (Μουσική: Κωνσταντίνος Αργυρός, Γιάννης Φρασέρης, Χρήστος Σαντικάι, Στίχοι: Χάρης Σαβαλάνος, Κωνσταντίνος Αργυρός, Λευτέρης Κιντάτος), “Άλλη μια φορά” feat. Light, “Το καλοκαίρι μας” και “Χριστούγεννα Μαζί” (Moυσική:Κωνσταντίνος Αργυρός ,Μάριος Ψιμόπουλος, Στίχοι: Ελεάνα Βραχάλη) στο κλίμα των ημερών.
O Nίκος Βέρτης από την άλλη κυκλοφόρησε τα κομμάτια “Αν ήξερες”, “Αργήσαμε καρδιά μου”, “Ας τους να Λένε” και “Κάνεις πως δεν μ’ ακούς” όλα σε στίχους Όλγας Βλαχοπούλου και μουσική δική του, ενώ ο Δήμος Αναστασιάδης έφτασε στο Νο 5 των charts με το όμορφο ζεϊμπέκικο “Στα λόγια μείναμε” (Στίχοι: Ελένη Γιαννατσούλια, Μουσική: Δήμος Αναστασιάδης) .
Η “απόλυτη” Άννα Βίσση με τα τραγούδια “Χρυσόψαρα” (Μουσική, Στίχοι: Νίκος Καρβέλας) και την τελευταία της κυκλοφορία “Σε περίπτωση που” (Μουσική – Στίχοι: Νίκος Καρβέλας) απέδειξε πως η επιτυχία μπορεί να είναι διαχρονική για έναν καλλιτέχνη!
Τέλος δύο ντουέτα που ξεχώρισαν φέτος ήταν τα “Η αγάπη αυτή” (Μουσική/Στίχοι: Βασίλης Δήμας) και “Δεν μας χωρίζει τίποτα” (Μουσική/Στίχοι: Βασίλης Κουμεντάκος) από τον Γιώργο Λιβάνη και Ανδρομάχη Δημητροπούλου.
Ποιοι πρωτοεμφανιζόμενοι ξεχώρισαν;
Βillie Kark
Tην Billie Kark κατά κόσμο Βασιλεία την γνωρίσαμε το 2022 με το τραγούδι “Πάρτυ”, ένα pop αυτοβιογραφικό τραγούδι όπως έχει δηλώσει η ίδια, το οποίο έγινε viral λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του και κατέκτησε τα airplays των ραδιοφώνων με μία νεα και διαφορετική πρόταση. Mπήκα στον κόπο να ψάξω την μουσική της και πραγματικά εντυπωσιάστηκα με τον τρόπο που καταφέρνει να μεταδώσει την δική της ταυτότητα κυρίως στα live dj set της στα οποία μιξάρει electro house με ζωντανά φωνητικά και παραδοσιακές Ηπειρώτικες επιρροές.
Ένα απόλυτα σύγχρονο πάντρεμα ήχων το οποίο είναι αρκετά σαφές και στον τελευταίο της δίσκο με τίτλο ΤΖINDA μια εξαιρετική δουλειά απόλυτα ταξιδευτική με ήχους που λατρεύω προσωπικά (ως λάτρης και της παράδοσης) δίνοντας έτσι την δική της ταυτότητα στο κόσμο και αποτινάζοντας τον χαρακτηρισμό “το κορίτσι του Πάρτυ” δείχνοντας ότι η μουσική της έχει πολλά περισσότερα να δώσει και σίγουρα δεν είναι one hit wonder!!Well Done Billie Kark,έχεις την προσοχή και την εκτίμηση μας και κέρδισες σίγουρα εναν ακόμη fan!
Δημήτρης Μπάκουλης
Αν και είναι στο χώρο της Ελληνικής μουσικής σκηνής από το 2015 και έχει συνεργαστεί με μερικούς από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της χώρας μας χρειάστηκε μια εμφάνιση του στην κατά την γνώμη μου καλύτερη τηλεοπτική μουσική εκπομπή των τελευταίων ετών, το “Μουσικό Κουτί” της ΕΡΤ με την ερμηνεία του στο τραγούδι “Τα κβάντα” (Μουσική: Δημήτρης Μπάκουλης, Στίχοι:Ουρανία Πατέλη) για να τον γνωρίσει το ευρύτερο ελληνικό μουσικό κοινό.
Το κομμάτι που κυκλοφόρησε το 2023 και έγινε ευρύτερα γνωστό μέσω της συγκεκριμένης εκτέλεσης έφτασε τα 3,1 εκ. προβολές και έστρεψε την προσοχή επάνω στον ταλαντούχο Έλληνα τραγουδιστή που κέρδισε με τις ερμηνείες του τις καρδίες των τηλεθεατών. Όντας φανατικός του ακροατής και υποστηρικτής της μουσικής του, είμαι εξαιρετικά χαρούμενος που πλέον εκτιμήθηκε ένας τόσο ταλαντούχος και χαρισματικός δημιουργός και ερμηνευτής και βρήκε νέους φανατικούς υποστηρικτές ακόμα και καλλιτέχνες του λαικού που έκαναν επανεκτέλεση το κομμάτι του “Τα κβάντα”.
Αξίζει να ακούσετε την μουσική του σε όλες τις πλατφόρμες και πιστέψτε με αρκούν μερικά λεπτά και η μαγευτική φωνή του για να σας ταξιδέψουν. Τέλος φέτος τον βρίσκουμε να εμφανίζεται ζωντανά στην μπουάτ Απανεμιά με την Αλεξάνδρα Γκουντούλια και στο Green Park στο πλευρό της μοναδικής Μελίνας Ασλανίδου. Ως “μπακουλικός” εδώ και χρόνια θα ευχηθώ τα καλύτερα για το μουσικό μέλλον του.
Apon
Έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό στα τέλη του 2023 με την συνεργασία του με την Ελένη Φουρέιρα στο κομμάτι “Γδύσου”. Η ίδια είχε δηλώσει ότι έχουμε πολλά να δούμε στο μέλλον από εκείνον και ο ίδιος το επιβεβαίωσε μέσα στο 2024! Τον Ιούνιο εμφανίστηκε στην εκπομπή του Γρηγόρη Αρναούτογλου “The Tonight Show” με την κιθάρα του ερμηνεύοντας το ακυκλοφόρητο του τραγούδια “Βοριάς” και όλοι έτρεξαν να αναζητήσουν το κομμάτι!
Ο “Βοριάς” κυκλοφόρησε λίγες μέρες μετά και έγινε αμέσως viral. Ο ταλαντούχος Αpon με την αισθαντική λαική φωνή, τον λυγμό και την διαφορετική μουσική του ταυτότητα αναγνωρίστηκε στα μάτια του κόσμου ως next big thing του λαικού τραγουδιού. Λίγους μήνες μετά η κυκλοφορία της νέας του λαϊκής μπαλάντας “Χιλιόμετρα” επιβεβαίωσε ότι ο Αpon ήρθε για να μείνει.
Μια νέα πρόταση από έναν ταλαντούχο ερμηνευτή αλλά και δημιουργό (μέχρι στιγμής έχει γράψει τραγούδια για Μαρίνα Σάττι, τη Ζόζεφιν, την Ελένη Φουρέιρα, τη Demy, την Τάμτα, τον Πέτρο Ιακωβίδη, τη Χριστίνα Σάλτη και προσεχώς για τον Αντώνη Ρέμο) που έχει το δικό του ήχο και ταυτότητα και σε κερδίζει από τις πρώτες νότες. Η τελευταία του εμφάνιση με τον Γιώργο Μαζωνάκη στο Τhe Voice και οι ερμηνείες του σε σπουδαία λαϊκά κομμάτια όπως το “Παιδί της Νύχτας” (Μουσική: Τάκης Μπουγάς, Στίχοι:Πάνος Φαλάρας) και “Στην Λεωφόρο της αγάπης” του Γ. Πάριου (Μουσική:Mάριος Τόκας, Στίχοι:Aνδρέας Νεοφυτίδης) απέδειξαν το ότι έχει ολα τα εφόδια να καθιερώσει ένα νεο λαικό στιλ και να γίνει μια νέα φωνή του ελληνικού τραγουδιού.
Συναυλίες που ξεχώρισα
Rammstein
Στις 30 Μάϊου, 14 χρόνια μετά την τελευταία τους εμφάνιση στην Αθήνα, οι Rammstein προσεδαφίστηκαν στη σκηνή κατεβαίνοντας αργά και τελετουργικά από μια πλατφόρμα στο αριστερό τμήμα με τα ηχεία του Ολυμπιακού Σταδίου να ντύνουν τον ερχομό τους στο “Music For The Royal Fireworks” του Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ – ως έμμεση προειδοποίηση για το τι επρόκειτο να συμβεί.
Ο κρότος μιας πυροτεχνικής έκρηξης, έπειτα, έδωσε το σινιάλο για το “Ramm 4”, το οποίο παίχτηκε εν μέσω του πρώτου από τους πολλούς πανζουρλισμούς που θα ακολουθούσαν, με τον Till Lindemann να βροντοφωνάζει και τη λέξη “μαλάκα”, κάπου μέσα σε όλα αυτά. Μια φαντασμαγορική συναυλία που άφησε ικανοποιημένους τους φανατικούς φίλους του metal συγκροτήματος οι οποίοι σε μια κίνηση ανατροπή επιστράτευσαν τον γνωστο λαικό τραγουδιστή και ”χαμένο” αδερφό του frontman της μπάντας Till Lindemann για να προμοτάρει την συναυλία τους τραγουδώντας την μεγάλη τους επιτυχία ”Du Hast”.
Coldplay
Tο Σάββατο 8 και την Κυριακή 9 Ιουνίου όλοι οι δρόμοι οδηγούσαν στο κατάμεστο και τις δύο μέρες Ολυμπιακό Στάδιο, με τους Coldplay να γεμίζουν τον έναστρο αθηναϊκό ουρανό με υπέροχα πυροτεχνήματα που σήμαναν το τέλος δύο φανταστικών συναυλιών και την αρχή παντοτινών αναμνήσεων για όλα όσα ζήσαμε αυτές τις δύο βραδιές, οι οποίες ήταν προσβάσιμες για όλα τα άτομα. Οι Coldplay και ο Chris Martin προσέφεραν ένα show που θα συζητιέται για χρόνια, τόσο για το επίπεδο της παραγωγής του όσο, κυρίως, για την χημεία που ανέπτυξαν με το κοινό.
Βέβαια, όπως αναφέρει σε ευχαριστήρια ανακοίνωση η διοργανώτρια εταιρεία, High Priority, τίποτα δεν θα είχε υλοποιηθεί δίχως «τους αμέτρητους εργαζόμενους, που έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι δύο κολοσσιαίες αυτές παραγωγές», ενώ δεν παραλείπει να ευχαριστήσει «τη διοίκηση και τους εργαζόμενους του ΟΑΚΑ, όπως και όλες τις αρμόδιες αρχές για τη βοήθειά τους καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας των δύο συναυλιών».
Αφιέρωμα στον Λευτέρη Παπαδόπουλο στο Καλλιμάρμαρο
Χιλιάδες άνθρωποι κατέκλυσαν στις 4 Σεπτεμβρίου το Καλλιμάρμαρο για τη μεγάλη συναυλία του «Όλοι μαζί μπορούμε» που ήταν αφιερωμένη στον σπουδαίο στιχουργό, Λευτέρη Παπαδόπουλο. Στη συναυλία με τίτλο «Λευτέρης Παπαδόπουλος, όλοι σε φωνάζαν αρχηγό», που διοργάνωσε για την ενίσχυση ενεργειών με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος το “Όλοι Μαζί Μπορούμε” συμμετείχαν αφιλοκερδώς οι καλλιτέχνες (με αλφαβητική σειρά): Ελευθερία Αρβανιτάκη, Μελίνα Ασλανίδου, Γλυκερία, Στέλιος Διονυσίου, Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Μελίνα Κανά, Γιάννης Κότσιρας, Κώστας Μακεδόνας, Χρήστος Μάστορας, Μίνως Μάτσας, Μανώλης Μητσιάς, Δημήτρης Μπάσης, Γιώργος Νταλάρας, Μίλτος Πασχαλίδης, Αντώνης Ρέμος και Μαρία Φαραντούρη.
Η Αλεξίου εδώ και πολύ καιρό απείχε από τις ζωντανές συναυλίες διότι όπως είχε πει και η ίδια το 2020, η φωνή της δεν μπορούσε να ανταποκριθεί. Προς τιμήν του Παπαδόπουλου όμως η Χαρούλα τραγούδησε μαζί με τον Μίλτο Πασχαλίδη τον “Αρχηγό” του Μάνου Λοΐζου.
50 χρόνια Άννα Βίσση στο Καλλιμάρμαρο
Στις 5 Οκτωβρίου και με το σύνθημα «Ό,τι έχω ζήσει, το ‘χει πει η Βίσση», δεκάδες χιλιάδες θεατές τραγούδησαν μαζί της τις μεγαλύτερες επιτυχίες της και γιόρτασαν τα 50 της χρόνια στο τραγούδι. Παρά το ότι είχε βρέξει νωρίτερα και οι συνθήκες δεν ήταν οι ιδανικότερες, περίπου 65.000 άνθρωποι βρέθηκαν στο Καλλιμάρμαρο για να απολαύσουν την κορυφαία ερμηνεύτρια. Η συναυλία αποτέλεσε την κορύφωση της φετινής περιοδείας της Άννας Βίσση, που γιορτάζει 50 χρόνια επιτυχημένης μουσικής διαδρομής.
65.000 κόσμος τίμησε με την παρουσία του την “απόλυτη” όπως την χαρακτηρίζουν οι φανς της Ελληνίδα σταρ όπου για σχεδόν 4 ώρες, το Καλλιμάρμαρο «σείστηκε» από τις μελωδίες της Άννας Βίσση, με τον κόσμο να τραγουδά μαζί της αγαπημένα κομμάτια που έχουν συνοδεύσει γενιές και γενιές. Από τα κλασικά της τραγούδια, όπως το “Δώδεκα” και το “Τρελαίνομαι” μέχρι τις πιο πρόσφατες επιτυχίες της, η Άννα Βίσση απέδειξε ότι η σκηνική της παρουσία και η φωνητική της δεινότητα παραμένουν αναλλοίωτες στον χρόνο.
Κατά τη διάρκεια της συναυλίας, η ερμηνεύτρια τραγούδησε το “Θα πιω απόψε το φεγγάρι”, ένα κομμάτι που έχει συνθέσει ο σπουδαίος Μίμης Πλέσσας, αποτίοντας φόρο τιμής στον θρυλικό συνθέτη που πρόσφατα έφυγε από τη ζωή. Το κοινό την αποθέωσε, καθώς η στιγμή αυτή γέμισε συγκίνηση και έδωσε έναν ιδιαίτερο τόνο στην εορταστική ατμόσφαιρα της βραδιάς. Ελάχιστοι εν ζωή καλλιτέχνες μπορούν να επαναλάβουν αυτό το εγχείρημα με επιτυχία και μόνο αναγνώριση πρέπει στην Άννα Βίσση που εδώ και 51 χρόνια ζει και αναπνέει για την μουσική και την σχέση με το κοινό της.
Το φαινόμενο ΛΕΞ που έσπασε ολα τα ρεκόρ
Το άλμπουμ, που κυκλοφόρησε στις 22 Νοεμβρίου και περιλαμβάνει έντεκα κομμάτια, κέρδισε αμέσως την υποστήριξη του ελληνικού κοινού, εδραιώνοντας ακόμα περισσότερο τη θέση του ΛΕΞ ως δημιουργού-συμβόλου για τις νεότερες γενιές Ελλήνων. Ο τέταρτος προσωπικός δίσκος του ΛΕΞ ξεπέρασε τα 26 εκατομμύρια streams στις ψηφιακές πλατφόρμες και έγινε χρυσός μέσα σε μια εβδομάδα, πράγμα που συμβαίνει πρώτη φορά στην ελληνική δισκογραφία.
Πολλά από τα ΜΜΕ της χώρας τον έχουν περιθωριοποιήσει και στοχοποιήσει κατά καιρούς και ο ίδιος επέλεξε να απαντήσει μέσω τον κομματιών του στον δίσκο. Πιο συγκεκριμένα, στο τραγούδι “Χειρότερη γενιά” βγάζει στη… σέντρα τον Άρη Πορτοσάλτε χρησιμοποιώντας απόσπασμα από σχόλιο που είχε κάνει ο γνωστός δημοσιογράφος αναφέροντας «πήγαν 30.000 νέοι και άκουγαν κάτι αθλίους στίχους ενός υποτιθέμενου καλλιτέχνη που υποτίθεται ότι χτυπάει το σύστημα».
«Ολόκληρη η Ευρώπη μας θεωρεί πεινασμένους/ και η Εστία στο πρωτοσέλιδό της ταπεινωμένους. Κι όμως δεν τα καταφέραμε άσχημα/ παίζουμε σε γήπεδα δεν ξέρουμε ούτε ένα άθλημα/μετά τις συναυλίες αλλάζουνε τον χλοοτάπητα/και ανάβουν καπνογόνα σαν να πήραμε πρωτάθλημα» αναφέρει άλλος στίχος απαντώντας στην εφημερίδα Εστία που είχε… ενοχληθεί στη μεγάλη συναυλία στη Νέα Σμύρνη.
Αντίστοιχα απαντά και στην Καθημερινή αναφέροντας στο κομμάτι «Νυχτερίδες»: Δεν έχω beef, δεν δίνω clout/ συμφέρει να με λένε βασιλιά του underground/ η Καθημερινή σ’ ένα άρθρό της μ’ είπε βραχύσωμο/ λες και είναι η δουλειά μου να πηδάω για ριμπάουντ.
Οι μουσικές απώλειες της χρονιάς
Μιμης Πλέσσας
Φυσικά δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε το ύστατο χαίρε στο μουσικοσυνθέτη Μίμη Πλέσσα. Σε ηλικία 100 χρονών, άφησε την τελευταία πνοή τον Οκτώβριο λίγο πριν γιορτάσει τα 100 του χρόνια. Σύμφωνα με δημοσιεύματα ο μεγάλος μουσικοσυνθέτης πέθανε στο σπίτι του στην Καλλιτεχνούπολη
Βασίλης Μαντζουράνης
Από τροχαίο δυστύχημα ”έφυγε” στις 16 Νοεμβρίου ο Βασίλης Μαντζουράνης. Ο 53χρονος συνέθετε μουσική, έγραφε στίχους και έπαιζε πλήκτρα στο συγκρότημα “Δυτικές Συνοικίες”. Το ατύχημα συνέβη στην περιοχή του Βαρδάρη στη Θεσσαλονίκη.
Αντώνης Δημητρίου
Σε ηλικία 57 ετών έφυγε από τη ζωή ο Αντώνης Δημητρίου. Ο Έλληνας μουσικός και κιθαρίστας των “Ενδελέχεια” ήταν και επί σειρά ετών ο ραδιοφωνικός παραγωγός του Kosmos. Tα τελευταία χρόνια διατηρούσε το δικού του γκρουπ, τους “Sugar” με τους οποίους κυκλοφόρησε και το τελευταίο κομμάτι “Πάλι κλαις”.
Δήμος Μούτσης
Παραμένοντας στην εγχώρια δισκογραφία ένας ακόμη μεγάλος συνθέτης άφησε την τελευταία του πνοή το 2024. Ο λόγος για τον Δήμο Μούτση που είχε συνεργαστεί με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Νίκο Γκάτσο, τη Σωτηρία Μπέλλου και τον Δημήτρη Μητροπάνο.
Χάρης Κωστόπουλος
Αρχές του 2024 μας αποχαιρέτησε και ο Χάρης Κωστόπουλος. Άλλη μια άνιση μάχη με τον καρκίνο βύθισε σε θλίψη την ελληνική δισκογραφία. Ο 60χρονος τραγουδιστής είχε εισαχθεί σε ΜΕΘ λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων το 2023.
Το περιστατικό με την Μαρινέλλα
Στις 26 Σεπτεμβριου κατά την διάρκεια συναυλία της στο Ηρώδειο, η 86χρονη τραγουδίστρια, λίγο μετά την εμφάνισή της στη σκηνή κατά τη διάρκεια του τρίτου τραγουδιου που ερμήνευε, έχασε τις αισθήσεις της με τους μουσικούς και την παραγωγή να σπεύδουν για να τη βοηθήσουν. Η Μαρινέλλα μεταφέρθηκε σε ιδιωτική κλινική και υποβάλλεται σε εργαστηριακές και απεικονιστικές εξετάσεις, οι οποίες έδειξαν ότι υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο.
Ο κόσμος μετά το αρχικό σοκ άρχισε να καταχειροκροτεί την μεγάλη ερμηνεύτρια, η οποία αποχώρησε υποβασταζόμενη από τους μουσικούς που βρίσκονταν γύρω της και τους διασώστες που έσπευσαν πάνω στη σκηνή για να δώσουν τις πρώτες βοήθειες. Σήμερα 3 μήνες περίπου μετά το περιστατικό οι λιγοστές πληροφορίες για την υγεία της αναφέρουν ότι έχει διαφύγει τον κίνδυνο για την ζωή της και βρίσκεται σε ειδικό κέντρο αποκατάστασης ωστόσο η μνήμη της έχει υποστεί πλήγμα καθώς δεν αναγνωρίζει στο 100% αγαπημένα της πρόσωπα. Εμείς θα ευχηθούμε τα καλύτερα, να επιστρέψει σύντομα στην κανονική της ζωή και στην οικογένεια της.
Τι γεύση μου άφησε μουσικά και τι ξημερώνει η επομενη μέρα της Ελληνικής μουσικής;
Κλείνοντας αυτό το άρθρο θα ήθελα να καταλήξω στο ότι η μουσική του 2024 μου άφησε μια γεύση ποικιλίας και συνδυασμού παραδοσιακών και σύγχρονων στοιχείων. Ήταν μια χρονιά που η ελληνική μουσική σκηνή παρουσίασε έντονη δημιουργικότητα, με καλλιτέχνες από διαφορετικά είδη να ξεχωρίζουν τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Η ανάδειξη νεότερων ταλέντων όπως η Marseaux, η Klavdia, ο Apon, ο Δημήτρης Μπάκουλης κ.α είναι και θα είναι πάντα το ζητούμενο.
Επανασύνδεση με τις ρίζες: Δημιουργοί όπως η Μαρίνα Σάττι και η Billie Kark ενσωμάτωσαν παραδοσιακά στοιχεία στην new wave μουσική δείχνοντας ότι η επιστροφή στις ρίζες μπορεί να είναι σύγχρονη αν προσαρμοστεί σωστά. Από την έντεχνη και λαϊκή μουσική μέχρι τη ραπ, την εναλλακτική και την pop, υπήρχε μια πολυφωνία που ικανοποίησε κάθε μουσικό άκουσμα.
Διεθνής αναγνώριση: Καλλιτέχνες όπως η Ελένη Φουρέιρα, ο ΛΕΞ και η Evangelia συνέχισαν να ανοίγουν πόρτες” για τη διεθνή προβολή της ελληνικής μουσικής. Οι πλατφόρμες όπως το Spotify και το TikTok διαμόρφωσαν για ακόμα μια χρονιά τη βιομηχανία κάνοντας viral νέα κομμάτια και φέρνοντας τους καλλιτέχνες πιο κοντά στο κοινό.
Η Επόμενη Μέρα της Ελληνικής Μουσικής
Η Δύναμη των Συνεργασιών
Οι συνεργασίες μεταξύ καλλιτεχνών διαφορετικών ειδών έχουν δείξει τη δύναμή τους. Στο μέλλον, οι δισκογραφικές θα πρέπει και οφείλουν να επενδύσουν περισσότερο σε projects που συνδυάζουν παραδοσιακούς και σύγχρονους ήχους ή ακόμα και διεθνείς συνεργασίες.
Ανάδειξη Νέων Καλλιτεχνών
Με τη βοήθεια των social media, νέοι καλλιτέχνες όπως η Klavdia, η Αναστασία και πολλοί ακόμα θα έχουν περισσότερες ευκαιρίες να προβληθούν. Η ανεξάρτητη μουσική παραγωγή θα δώσουν τη δυνατότητα για περισσότερη αυτονομία και πρόσβαση στην Ελληνική μουσική βιομηχανία
Η Επιστροφή στη Ζωντανή μουσική εμπειρία επί σκηνής
Η ζωντανή μουσική αποκτά ξανά τη σημασία που είχε πριν την πανδημία. Φεστιβάλ και συναυλίες θα αποτελέσουν πλατφόρμες για την ανάπτυξη καλλιτεχνών και την επικοινωνία με το κοινό.
Παγκοσμιοποίηση της Ελληνικής Μουσικής
Η επιτυχία Ελλήνων καλλιτεχνών όπως η Ελένη Φουρέιρα και η Μαρίνα Σάττι δείχνει ότι υπάρχει ενδιαφέρον για ελληνική μουσική στο εξωτερικό. Με τις σωστές στρατηγικές marketing και την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων, η ελληνική μουσική μπορεί να κατακτήσει νέες αγορές.
Η χρήση AI στη σύνθεση μουσικής και τη δημιουργία περιεχομένου μπορεί να ανοίξει νέες δυνατότητες. Επιπλέον, τα NFTs και το blockchain ίσως γίνουν εργαλεία για τη χρηματοδότηση και την κατοχύρωση της καλλιτεχνικής δημιουργίας οπως αυτο συνέβη και στις ΗΠΑ κατα την διαρκεια της πανδημίας που δημιούργησε ευκαιρίες.
Η επόμενη μέρα της ελληνικής μουσικής έχει την ανάγκη διατήρησης της ταυτότητας και αυτό αποτελεί βασικό στοίχημα. Αν κρίνουμε από το 2024, τότε το 2025 υπόσχεται ίσως μια χρονιά αλλαγής στα Ελληνικά δρώμενα. Μέχρι τότε μείνετε στο anthem.gr, καλή χρονιά σε όλους και πάντα με καλή μουσική!